Інструктивно-методичний лист щодо роз’яснення порядку приймання дітей до першого класу загальноосвітніх навчальних закладів

 Додаток до листа

від 14.02.2015 № 1/9-71

Інструктивно-методичний лист

щодо роз’яснення порядку приймання дітей до першого класу загальноосвітніх навчальних закладів

 

Відповідно до статті 18 Закону України «Про загальну середню освіту» зарахування дітей до першого класу початкової школи загальноосвітніх навчальних закладів державної та комунальної форми власності (у тому числі ліцеїв, гімназій, колегіумів, колежей, що містять у своїй структурі школу       І ступеня) здійснюється на безконкурсній основі. Відтак, проведення тестувань, вступних випробувань, співбесід, інших заходів, що мають на меті встановлення відповідності рівня підготовки дитини до школи, не допускається.

Відповідно до Інструкції про порядок конкурсного приймання дітей (учнів, вихованців) до гімназій, ліцеїв, колегіумів, спеціалізованих шкіл (шкіл-інтернатів), затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 19.06.2003 № 389 та зареєстрованої у Міністерстві юстиції України від   4 липня 2003 р. за № 547/7868, на конкурсній основі (співбесіда) організовується прийом до першого класу виключно у спеціалізованих школах (школах-інтернатах).

Під час проведення співбесіди у спеціалізованих школах (школах – інтернатах) забороняється перевірка знань з математики, вмінь з читання і письма та іноземної мови. Співбесіда може мати на меті винятково пересвідчення достатності рівня загального розвитку дитини, її функціональної готовності до систематичного навчання та здатності до вивчення дисциплін відповідно до спеціалізації закладу, наприклад, фонематичний слух.

Результати співбесіди оголошуються не пізніше 5 днів після її проведення. Діти зараховуються до навчального закладу за наказом директора до початку навчального року.

Прийом дітей до першого класу загальноосвітніх навчальних закладів (у тому числі ліцею, гімназії, колегіуму, колежу, що містить у своїй структурі школу І ступеня), які працюють, (планується організація навчання) за науково-педагогічними проектами, також відбувається на безконкурсній основі. Можливість успішно навчатись за обраною програмою має забезпечуватись не селекцією дітей, а створенням відповідних навчально-виховних умов для всіх дітей, які є учнями даного навчального закладу.

Дітям, які вступають до першого класу школи І-ІІІ ступеня, що обслуговує мікрорайон, де мешкає дитина, не може бути відмовлено у зарахуванні.

У випадках, коли кількість заяв щодо вступу дитини до першого класу загальноосвітнього навчального закладу не за місцем проживання перевищує кількість вільних місць, перевага надається тим, чия заява була зареєстрована раніше.

Інформація про закріплення (чи відсутність закріплення) за певним загальноосвітнім навчальним закладом мікрорайону (певної території обслуговування) обов’язково має розміщуватись на сайтах школи та інформаційному стенді для батьків майбутніх першокласників.

Для прийому до першого класу батьки або особи, які їх замінюють, надають такі документи:

§  заява на ім’я директора школи;

§  копія свідоцтва про народження дитини;

§  медична картка встановленого зразка.

Інших документів для зарахування дитини до 1 класу не передбачено. Також не можуть вимагатися відомості про місце роботи, посади батьків або осіб, що їх замінюють та інша інформація, не передбачена чинним законодавством.

Згідно зі статтею 12 Закону України “Про охорону дитинства” батьки несуть відповідальність за стан здоров’я дитини, її фізичний розвиток.

Відповідно до статтей 12, 15 Закону України “Про захист населення від інфекційних хвороб” медичні працівники, які проводять профілактичні щеплення, зобов’язані надавати об’єктивну інформацію особам, яким проводять щеплення, або їх законним представникам про ефективність профілактичних щеплень і можливі післявакцинальні ускладнення. Особам, що не досягли п’ятнадцятирічного віку, профілактичні щеплення проводяться за згодою їх об’єктивно інформованих батьків або інших законних представників, які мають право відмовитися від щеплень за відсутності повної об’єктивної інформації про вплив щеплень на стан здоров’я і подальші наслідки. Якщо особа та (або) її законні представники відмовляються від обов’язкових профілактичних щеплень, лікар має право взяти у них відповідне письмове підтвердження, а в разі відмови дати таке підтвердження – засвідчити це актом у присутності свідків.

Питання про відвідування навчального закладу дітьми, батьки яких відмовляються від щеплень, вирішується лікарсько-консультативною комісією (наказ Міністерства охорони здоров’я України від 29.11.2002 № 434 та затвердженого цим наказом примірного “Положення про підготовку дітей на педіатричній дільниці до відвідування дошкільного та шкільного загальноосвітнього навчального закладу”).

Перелік документів для зарахування до 1 класу

Для зарахування дитини до 1 класу батьки або особи, які  їх замінюють, подають:

  • заяву на ім’я директора загальноосвітнього навчального закладу,
  • копію свідоцтва про народження дитини;
  • медичну картку встановленого зразка.

Що повинен знати майбутній першокласник?

В межах розвитку мовлення і готовності до оволодіння грамотою майбутньому першокласнику необхідно:

  • уміти чітко вимовляти всі звуки мови
  • уміти визначати місце звука в слові ( на початку, в середині, в кінці);
  • уміти вимовляти слова складами;
  • уміти складати речення із 3 – 5 слів;
  • уміти називати в реченні тільки 2-ге слово, тільки 3-є слово, тільки 4-е слово …;
  • уміти використовувати узагальнюючі  поняття ( вовк, лисиця, ведмідь – звірі);
  • уміти складати оповідання за картиною ( наприклад ” У парку”; “На дитячому майданчику”; “За грибами”, “Відпочинок на морі”…);
  • уміти складати декілька речень про предмет
  • уміти напам’ять читати улюблені вірші;
  • уміти послідовно переказувати зміст казки.

 

До початку навчання в школі у дитини повинні бути розвинуті елементи математичного уявлення:

  • знати цифри від 0 до 9;
  • уміти рахувати до 10 і у зворотньому напрямку, від 7 до 2 …;
  • уміти називати попередні і наступні числа відносно будь – якого числа в межах першого десятка;
  • знати знаки +, -,=, >, <;
  • уміти порівнювати числа першого десятка ( наприклад, 7<9, 5>2)
  • уміти порівнювати дві групи предметів;
  • уміти складати і розв’язувати задачі на одну дію на додавання і віднімання;
  • уміти порівнювати предмети за кольором,  за формою, за розміром;
  • знати назви фігур: трикутник, квадрат, коло;
  • уміти оперувати поняттями : ” зліва”, ” справа”, “внизу”. “зверху”, “пізніше”, “вперед”, “за”, “між”…

 

В межах  уявлень про оточуючий світ майбутньому першокласнику необхідно:

  • уміти розрізняти за зовнішнім виглядом  рослини, поширені в нашій місцевості ( наприклад, клен, береза, соняшник,  череда, ромашка…) і називати їх  ознаки;
  • уміти розрізняти диких і свійських тварин ( корова, ведмідь, лисиця, коза…);
  • уміти розрізняти за зовнішніми ознаками види птахів ( наприклад, сорока, горобець, дятел…);
  • мати уявлення про сезонні ознаки природи ( наприклад, осінь – жовте і червоне листя на деревах, пожовкла трава, збір врожаю);
  • знати назву 1 – 3 кімнатних рослин;
  • знати назви 12 місяців року;
  • знати назви всіх днів тижня.
  • Крім того, дитина, що готується стати першокласником, повинна знати :
  • в якій країні, в якому місті, селищі, на якій вулиці, в якому будинку живе;
  • повні імена членів родини, мати загальні поняття про різні види їхньої діяльності;
  • знати правила поведінки в громадських місцях і на вулиці.

 

Загальний світогляд:

  • Прізвище, ім’я.
  • Дата народження.
  • Свій вік.
  • Ім’я та по батькові батьків.
  • Домашню адресу.
  • В якій країні живе.
  • Знання тварин ( диких, свійських, північних і південних країн).
  • Знання рослин.
  • Знання професій, видів спорту, транспорту.
  • Уміти пояснювати  природні явища.
  • Пори  року, місяці за сезонами, дні тижня.

 

Мислення:

  • Визначення четвертого зайвого.
  • Складання із паличок для рахунку.
  • Складання фігур із частин.

 

Пам’ять: 

  • Запам’ятати  10 слів або цифр.
  • Запам’ятовування картинок, фігур, символів ( до 10 штук).

          

Мова : 

  • Артикуляція, вимова.
  • Відповідати на запитання і задавати їх.
  • Будувати розповіді за картинками.
  • Складати речення.
  • Вивчати напам’ять вірші.

 

Моторика: 

  • Правильно тримати ручку, олівець, пензлик.
  • Уміти креслити пряму лінію.
  • Писати друковану літеру за зразком.
  • Вирізати з паперу.
  • Охайно клеїти.
  • Малювати як окремі зразки, так і сюжетні малюнки.
  • Виготовляти аплікаціїї.

 

   Математичні знання: 

  • Знати цифри ( від 0 до 9).
  • Називати числа в прямому та зворотному порядку.
  • Розв’язувати елементарні задачі на додавання та віднімання.
  • Співвідносити цифру і число предметів.
  • Порівнювати по довжині, висоті, ширині.
  • Орієнтуватися на листі паперу.
  • Розрізняти форму предметів.
  • Складати із декількох трикутників, чотирикутників фігури більшого    розміру.
  • Вимірювати довжину предметів з допомогою умовної міри.
  • Порівнювати до 10 предметів  різних за величиною.
  • Ділити коло, квадрат на 2, 4 рівні частини.
  • Розуміти значення понять “вчора”, “сьогодні”, “завтра”.
  • Знати дні тижня, їх послідовність.
  • Уміти називати місяці року.